گفتوگو با علامّه سیّد محمد حسین فضل اللَّه
نویسندگان
چکیده
دیدگاه اسلام به ویژه قرآن در مورد شخصیت، آموزش، کار و معیشت، حقوق، مرجعیت دینی، پوشش، منزلت انسانی و مکانت معنوی زن تبیین شده است. در این گفت وگو، محورهای اساسی چون زبان قرآن در حکایت از زن و مرد، علم آموزی، مالکیت، حجاب و مرجعیت دینی زنان مورد بحث قرار گرفته است. علامه فضل الله زبان قرآن درباره زنان و مردان را طبق قانون کلی که هر زبان نماینده جامعه خاص است، نماینده جامعه عرب میداند که در گویش خود تعبیرهای متفاوت از زنان و مردان داشتند و این تعبیرها به هیچ وجه بار ارزشی منفی و نگاه تبعیض آلود از سوی قرآن را نمیرساند. در علم آموزی نیز اسلام بیهیچ تفاوت گذاری در اصل علم و قلمرو آن، تمامی عرصه های دانش را برای زنان و مردان مطلوب و مایه فضل شمرده است و هیچ عرصه ممنوعه برای زنان وجود ندارد. بدین سان در کار و معیشت، زن میتواند هر کسب و شغلی داشته باشد و مالک درآمد خویش باشد. علامه در پاسخ رَوایی تنبیه و خشونت علیه زن ناشزه پاسخ می دهد که این راهکاری است برای حفظ کیان خانواده از فروپاشی که اولاً در رده آخر راهکارهای دیگری چون موعظه، تنبیه روانی و قانون قرار دارد و ثانیاً: محدود به شرایط و قیودی است که تماماً نشان از راهکاری برای حراست از نهاد خانواده دارد و نه انتقام و خشونت علیه زن. علامه چند همسری و عدالت شوهر میان همسران را مطابق با طبیعت و مصالح انسان میداند، زیرا اگر چنین نمیبود از گذشته دور تا به امروز تداوم نمییافت چنان که شیوه چند همسری جز در موارد بسیار نادر، نتوانست در جامعه بشری دوام یابد، گذشته از این شرایط خاص چون نازایی، بیماری زنان و ازدیاد جمعیت زنان نسبت به مردان براثر وقوع جنگها و سایر حوادث که بر کاهش جمعیت مردان اثر می گذارد، تعدد همسر گزینی را ایجاب می کند. علامّه فضل الله در مورد مرجعیت دینی زنان معتقد است که قواعد بنیادین فقه به هیچ وجه مانع مرجعیت زنان نیست، چنان که روایات وارده در این موضوع نیز زبان منع ندارد، بنابراین مرجعیت زن در صورتی که واجد شرایط باشد مانع دینی ندارد. علامّه، پوشش زن را در غیر صورت، کفّین و احیاناً پشت پا، واجب میداند و ترک آن را جز در موارد احساس خطر و یا خوف طلاق از شوهر روا نمی شمارد امّا در کیفیت پوشش بر آن است که عرف جوامع اسلامی مختلف است و دین پوشش خاصّی را توصیه نکرده است.
منابع مشابه
ثابت و متغیر در فهم قرآن (گفت و گو با علّامه سید محمد حسین فضل الله)
در این گفتگو علامه فضل الله به پرسش هاى چندى راجع به چگونگى فهم قرآن پاسخ مى دهد. معیارهاى فهم متن، ثابت و متغیر در فهم قرآن و متون دینى، ماهیت تفسیر، نص و ظاهر، نسبیت ثبات و تغییر در فهم، نقش فرهنگ ها در فهم قرآن، نقش روایات در تفسیر آیات، کارکرد باورهاى مفسر در تفسیر قرآن، نقش ابزارهاى زبانى در فهم آیات و سرانجام جایگاه قرآن در فقه و اجتهاد فقهى، موضوعاتى است که در این گفت و گو مورد بحث و برر...
متن کاملعلامه محمد حسین فضل الله و اندیشه همزیستی اجتماعی در تفسیر آیات قرآن
محمد حسین فضل الله از جمله مهمترین مفسران معاصر محسوب می شود که از حوزه جغرافیایی لبنان برخواسته و با هدف ارائه اصول کلی حاکم بر نظام اجتماعی اسلام، با شیوه ای تحلیلی و اجتهادی، آیات قرآنی را پردازش نموده است. این مقاله در چهار بخش به بررسی موضوع همزیستی اجتماعی به عنوان یکی از ظرفیت های نظام اجتماعی قرآنی پرداخته است. مهمترین یافته های این مطالعه از رهگذر استخراج مبانی گرایش به همزیستی اجتم...
متن کاملبررسی رویکرد آیت الله سید محمد حسین فضل الله به روایات تفسیری در تفسیر من وحی القرآن
فسیر من وحی القرآن اثر فقیه نو اندیش شیعی، سید محمد حسین فضل الله، یکی از تفاسیر عقل گرایی معاصر است. عقلانی بودن و تحلیلی بودن از مهم ترین وجوه این تفسیر است. فضل الله نقد های عالمانه ای بر بسیاری از روایات تفسیری وارد آورده است، به گونه ای که نقدها و ملاحظات وی در این موارد، گاه به شش مورد می رسد. او بر نقد متن حدیث و سنجش حدیث با قرآن و حاکم گردانیدن قرآن بر حدیث تأکید دارد. وی مانند علامه ط...
متن کاملتفسیر «من وحی القرآن» و سهگانه ظهور و روایت و عقل در گفتوگو با آیتالله سید محمد حسین فضل الله
نوشتار حاضر متن مصاحبهای با علامه فضل الله است در مورد تفسیر «من وحی القرآن». در این مصاحبه علامه فضل الله به پرسشهای متعددی پیرامون روش تفسیر خود و ویژگیهای آن پاسخ میدهد. برخی از محورهای مورد پرسش عبارتاند از: فلسفه نامگذاری تفسیر به «من وحی القرآن»، پیامدها و آثار روش من وحی القرآن، چگونگی بهرهگیری از عقل در تفسیر، جایگاه روایت در روش «من وحی القرآن»، رابطه قرآن و اهل بیت:، فلسفه اجتن...
متن کاملعلامه محمد حسین فضل الله و اندیشه همزیستی اجتماعی در تفسیر آیات قرآن
فصلنامه علمی ـ پژوهشی «تحقیقات علوم قرآن و حدیث» دانشگاه الزهرا(س) سال دوازدهم، شماره1، بهار1394، پیاپی25 علامه محمد حسین فضل الله و اندیشه همزیستی اجتماعی در تفسیر آیات قرآن مرضیه محصص کاظم قاضی زاده محمد علی ایازی تاریخ دریافت:08/02/92 تاریخ تصویب:13/06/92 چکیده محمد حسین فضل الله از جمله مهمترین مفسران معاصر محسوب می شود که از حوزه جغرافیایی لبنان برخواسته و با هدف ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشهای قرآنیجلد ۷، شماره ۲۷-۲۸، صفحات ۲۲۶-۲۴۵
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023